IZGRADNJA LUKE POČINJE NA PROLEĆE, KAPACITET 5 MILIONA TONA GODIŠNJE

Ako sve bude išlo po planu, izgradnja nove luke, tačnije, “Proširenje kapaciteta terminala za rasute i generalne terete Luke Smederevo”, trebalo bi da počne na proleće 2020-te, i bude  završeno 2022-ge godine. U opisu poslova koje je u okviru projekta dalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infratsrukture navedeno je da će u okviru tog posla biti urađeno sledeće:

 

-Rekonstrukcija i izgradnja u okviru postojećeg lučkog područja i operativne obale od oko 3,8 hektara, odnosno 170 metara, i izgradnja novog dela lučkog terminala za rasuti i generalni teret površine oko 21 hektar i dužina keja od oko 670 metara, u nizvodnom delu u odnosu na postojeći terminal. Radovi uključuju pristupni put, lučku infrastrukturu i komunalno opremanje (npr. interne saobraćajnice i industrijski kolosek, kanalizaciona i vodovodna mreža, napajanje električnom energijom). Postojeći lučki objekti biće operativni tokom izvođenja radova – navedeno je u dokumentu ministarstva.

Na sajtu Inženjerske komore Srbije, na kojem je objavljeno idejno rešenje ovog projekta, navedeno je da je njegov cilj da „se omogući privrednim subjektima koji se nalaze u zaleđu ove luke korišćenje njenih kapaciteta koji danas nisu na potrebnom nivou”.

idejno rešenje nove luke, foto: Inženjerska komora Srbije

-Grad Smederevo se nalazi na evropskom TEN-T Koridoru „Rajna-Dunav” i u neposrednoj je blizini Koridora 10. Ovaj projekat podrazumeva izgradnju terminala za rasute i generalne terete Luke Smederevo, koji će omogućiti pretovar oko pet miliona tona raznih vrsta robe. Realizacijom ovog projekta biće omogućeno, pored povećanog pretovara razne vrste robe, i izmeštanje „stare luke” iz centra Smedereva u industrijsku zonu, što će značajno doprineti poboljšanju zaštite životne sredine u Smederevu – navedeno je na ovom sajtu.

Dodaje se da  su u cilju realizacije projekta usvojeni: Uredba o utvrđivanju lučkog područja Luke Smederevo, Plan detaljne regulacije za Luku Smederevo, Zaključak Vlade kojim je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture određeno za vršioca investitorskih prava u ovom projektu, Studija opravdanosti sa Idejnim projektom, Projekat za građevinsku dozvolu. Takođe, navedeno je da je u julu ove godine sproveden postupak javne nabavke za izbor stručnjaka koji će pomoći Stručnom timu Ministarstva grđevinarstva, saobraćaja i infrastrukture  za sprovođenje postupka za dodelu lučke koncesije, dok je postupak dodele lučke koncesije za izgradnju lučke suprastrukture i upravljanje lukom planiran za jun 2020. godine.

-Pored uređenja svih luka koje imamo,  važna je izgradnja ove koju imamo u Smederevu. Mislim da je investicija procenjena na 93 miliona evra, 53 miliona evra će doći iz budžeta Republike Srbije, a ostatak iz kredita Evropske investicione banke. Tu su i neke druge luke, mi smo izvršili i privatizaciju luke Novi Sad, tu očekujemo da dođe do modernizacije i novog investiranja, ali suština je u tome da vodni koridori postanu nezaobilazni u odnosu na putni koridor, drumski koridor ili železnički koridor. Suština je u tome da se smanje troškovi prevoza robe, da se intermodalno povežemo, odnosno, povežemo vodni, železnički i drumski saobraćaj, iz tog razloga imamo tako velika ulaganja u vodni saobraćaj. Pričamo i o dodatnoj modernizaciji luke Prahovo, nedavno kada smo bili u Apatinu razgovarali smo i oko te mogućnosti, to je ono što će se u Srbiji raditi pored svih projekata koji se sada rade. To je i prevodnica na Đerdapu, jedna, radićemo i ovu drugu, to je i vađenje flote koja stoji toliki niz godina iz Dunava, da bi reka bila plovna u svakom trenutku, to su već projekti koji su u toku – izjavila je potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović u avgustu prilikom obilaska završnih radova na izgradnji nove teretne pruge u industrijskoj zoni u Smederevu.

I u lokalnoj samoupravi ističu izuzetnu važnost ovog projekta, jer će izgradnja nove luke doprineti povećanju privrednih aktivnosti u našem gradu, ali i celoj državi.

-Sam kolosek u industrijskoj zoni ne znači ništa, ako nemate inustriju koja će da koristi to. Ideja je bila da se povežu investitori koji ovde već posluju sa lukom Smederevo. Da bi se uradila luka, prethodno je bilo potrebo stvoriti preduslove za to. Oni su sada ostvareni, i tu smo dosta učestvovali kao grad – pripremali parcele i zemljište koji će ući u lučko područje. To je luka države Srbije, finansira se iz Evropske banke, velika je investicija i siguran dam da će na proleće da se krne sa izgradnjom – navodi Dragan Krstić, načelnik Odeljenja za urbanističko-komunalne i imovinsko-pravne poslove Gradske uprave Smederevo.

Kaže da je njen značaj veliki, jer se u gradu širi industrijska zona.

-Prvi je došao PKC, PKC je zavrteo taj točak, tu smo dobili veliki broj investitotra, to sve povlači izgradnju infrastrukture, pa smo imali saobraćajnu i gasnu infrastrukturu,  putnu i elektromrežu i na kraju izgradnju industrijskog koloseka, jer su budućnost brodski i železnički transport, jeftiniji su, njima mogu da se prenose velike količine robe – objašnjava Krstić.

Navodi da je projekat izgradnje nove luke složen i da zato i jesu urađene sve predradnje o kojima je već govorio – izgradnja teretne pruge, ali i priprema izuzetno važne dokumentacije i obavljene brojne aktivnosti iz nadležnosti lokalne samouprave.

-Ovaj projekat je vrlo važan i pokzauje veliki značaj koji Vlada Republike Srbije i ministarstvo ulaže, za grad i državu. Dunav je međunarodna reka i ta luka će biti međunarodna luka. Ona je važna jer neće zadovoljavati potrebe samo železare, već i svih ostalih privrednika. Takođe, saobraćajne veze koje će biti sa lukom i sa autoputem i državnim putem drugog B reda, koristiće svi sadašnji i potencijalni investitori, koji se nalaze u tom delu industrijske zone – navodi Krstić.

Prema informacijama kojima raspolaže, s obzirom na to da celim poslom rukovodi nadležno ministarstvo, luka će, kaže, biti moderna, savremena i sigurno jedna od boljih u Srbiji. Lokalna samouprava je uradila projekat preparcelacije, donela plan detaljne regulacije kojim su definisani svi parametri i to je bio osnov za dalje projektovanje koje je radilo ministarstvo.

PDR Dunavska obala

-Prema projektnoj dokumentaciji luka će obuhvatiti područje ispod kovinskog mosta, u dužini oko 1,5 kilometara. Sadašnja postojeća luka biće potpuno rekonstruisana, sa potpuno novim konceptom kranova, putne i železničke mreže, sa svim što je potrebo i tu imamo jedan prelazak preko kanala tehnološke vode. Ta prva faza izgradnje luke obuhvata i deo preko tog kanala u dužini od nekih 250 do 300 metara. U tom području postoji i jedna crpna stanica,  koja prepumpava vodu iz tehnološkog kanala u Dunav, održava nivo vode, tako da će i deo iza tog kanala obuhvatiti lučko područje. Takođe, gradiće se dva mosta preko kanala tehnološke vode, koji mora da postoji za potrebe železare. Završili smo posao potreban za stvaranja preduslova, i ubuduće ćemo, naravno, pružiti svu neophodnu logistiku za završetak ovog projekta – naglašava Krstić.

Načelnik ističe i da je za naredni period planirana rekonstrukcija državnog puta drugog reda, takozvanog magistralnog puta M24, koji povezuje Smederevo sa Vojvodinom, odnosno autoput kod železare Smederevo. Osim što je reč o važnoj saobraćajnici za građane, rekonstrukcija ovog puta omogućiće bolju povezanost trimodalnog saobraćaja – vodnog, železničkog i drumskog, što i jeste jedan od ciljeva zbog kojih se rade ovi infratsrukturni projekti u našem gradu.

J.V.

foto: SD novine

*Projekat „Izmeštanje pruge – od vizije do realnosti“ sufinasiran je iz budžeta grada Smedereva, a stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva*

One thought on “IZGRADNJA LUKE POČINJE NA PROLEĆE, KAPACITET 5 MILIONA TONA GODIŠNJE

  • 26. decembra 2019. at 13:52
    Permalink

    Dobar dan ,da li zelite da pisete o problemu koji mi gradjani koji zivimo odmah ispod nadvoznjaka imamo? Po pravilu zakona nebi ni trebali tu da bzdemo zbog rizika koji nadvoznjak (zivotno smo ugrozeni ,.most sve vise tone ,truli.. i mnogo jos problema) moja kuca i lokal su odmah do parking servisa ispod nadvoznjaka.U slucaju da vas zanima pisanje ovog problema spreman sam za saradnju .Molim vas da razmislite,unapred zahvala. Dusko i Slavica Jovanovic

    Reply

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *