DUNAVSKI KORIDOR – ŠANSA ZA SMEDEREVO

mapa Dunavskog koridora

Dunav prolazi kroz Srbiju u dužini od 588 kilometara, što je gotovo četvrtina plovnog puta ove reke koja povezuje 10 evropskih država. Reč je otransportnom koridoru 7, koji sa Rajnom i Majnom predstavlja najvažniji vodni put Starog kontinenta, koji povezuje Crno sa Severnim morem. Koliko je vodni saobraćaj važan za privrednu kativnost, pokazuju poslednji zvanični podaci Agencije za upravljanje lukama, koja je objavila da će u srpskim lukama do kraja ove godine biti pretovareno 13,5 miliona tereta, što je za 10 odsto više nego prethodne godine. Ni turistički apsekt nije zanemarljiv, te je, prema istom izvoru, na međunarodna putnička pristaništa u Srbiji ove godine prispelo 1.539 kruzera, što je za trećinu više nego u prošloj godini. Ipak, vodni transport u našoj zemlji čini 10 odsto ukupnog, dok u Evropi on dostiže 15 procenata. Zato i ne čudi što je država odlučila da dobar deo sredstava namenjenih infratsrukturnim projektima izdvoji za modernizaciju luka.


-Vodni saobraćaj uvek je bio negde sa strane u odnosu na drumski i železnički. Danas više nije tako, jer Vlada Srbije ulaže više od 200 miliona evra u rečnu infrastrukturu, pre svega u uređenja rečnih korita Save i Dunava i modernizaciju luka. Posle Luke Novi Sad, sledi izgardnja Luke Smederevo, koja bi trebalo da počne u martu sledeće godine, radiće se projektna dokumentacija za Luku Beograd, a razgovaraće se i o proširenju Luke Sremska Mitrovica – izjavila je potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u maju, nakon potpisivanja ugovora o privatizaciji Luke Novi Sad, napominjući da se u vodni saobraćaj u Srbiji gotovo ništa nije ulagalo poslednjih 30 godina, ta da država želi da i ovaj vid saobraćaja učini podjednako konkuretnim, za šta je potrebna moderna lučka infrastruktura.

Jedan od prioriteta Vlade Srbije, je da ulaganjem u infrastrukturu, poveže sve vidove saobraćaja, čija se mreža obnavlja i gradi. To je izuzetno važno pošto je Srbija najkraća ruta između istoka i zapada, i za 350 kilometara kraća nego da se ide koridorom 4.

Kada znamo da Smederevo leži na oko 25 kilometara dugoj obali Dunava, jasno je da su sasvim tačne procene da potencijal koji nam daje reka u ekonomskom i turističkom  smislu nismo dovoljno iskoristili. Pogotovu ako se ima u vidu i dobra drumska i železnička veza koju grad ima sa važnim koridorima. No, po svemu sudeći, i to se menja, što je sredinom godine i najavljeno.

U prethodnom periodu, država je donoseći brojne strategije razvoja najrazličitijih oblasti, Smederevo prepoznala kao jednu od značajnih tačaka na mapi važnih projekata koji će doprineti ne samo napretku lokalne zajednice, već i Republike Srbije.

Osim značajnih proizvodnih investicija i očuvanja železare, da strategije nisu ostale mrtvo slovo na papiru, već sada se može videti na terenu. Tako je ove godine završena važan infratsrukturni projekat izgradnje teretne pruge u industrijskoj zoni, što je osnovni preduslov da se pretovar iz centra grada, iz stare luke, prebaci na lokaciju nove luke kod Kovinskog mosta. Jedan deo pretovara već funkcioniše, a najveći korisnik je trenutno smederevska železara. Na zvaničnom sajtu HBIS Grupe, ovaj prostor naveden je kao deo kompanijske celine.

Nova luka, foto: HBIS Srbija

-Nova luka Smederevo nalazi se u industrijskoj zoni, na 1.111-om kilometru Dunava, pored puta M24 i autoputa Beograd-Niš. Dva portalna krana instalirana 2005-te godine rade u dvadesetčetvoročasovnom režimu i pretovaruju rudne sirovine iz barži u kamione, koji dalje prevoze teret do skladišta rudnih sirovina u fabrici. Trenutni kapacitet Nove luke je 2,4 miliona tona godišnje, a u planu je proširenje kapaciteta, koji će zadovoljiti sve veće potrebe proizvodnje za rudnim sirovinama – navedeno je na zvaničnom sajtu HBIS grupe.

Namera države je da se kapaciteti nove luke u značajnoj meri prošire, i zbog železare, ali i drugih privrednih subjekata koji posluju u našoj zemlji.

Prvi korak ka realizaciji tog posla načinjen je usvajanjem Uredbe o utvrđivanju lučkog područja luke u Smederevu, još 2016. godine.

-Ovom uredbom utvrđuje se lučko područje luke u Smederevu u skladu sa Strategijom razvoja vodnog saobraćaja Republike Srbije od 2015. do 2025. godine („Službeni glasnik RS”, broj 3/15), dokumentima prostornog i urbanističkog planiranja i planskim dokumentima koji se odnose na upravljanje vodama – navedeno je u pomenutoj uredbi.

Njom su i definisane katastarske parcele koje će obuhvatiti lučko područje, površine 17,2 hektara. Ukupna površina proširena je početkom ove godine, izmenom pomenute Uredbe, kada su lučkom području dodate nove parcele, pa ona sada iznosi 43, 3 hektara. Uredbom je, takođe predviđeno, da će deo parcele u ulici Despota Đurđa biti namenjen terminalu za međunarodni putnički saobraćaj. 

Ozbiljni planovi poduprti su i obezbeđenjem finansijskih sredstava za realizaciju plana, pa su tako Vlada Srbije i Evropska investiciona banka u novembru potpisale ugovor o ulaganju u rečnu transportnu infarstrukturu, vredan 100 miliona evra, iz koga će se, kako je tada saopšteno, finansirati rekonstrukcija brodskih prevodnica „Đerdap 1“ i „Đerdap 2“, proširenje kapaciteta Luke Smederevo, uređenje plovnog puta reke Save i kritičnih sektora na zajedničkom delu Dunava između Srbije i Hrvatske.

ministarka Mihajlović posle potpisivanja ugovora sa evropskom investicionom bankom, foto: MGSI

Ovog meseca, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infratsrukture objavilo je poziv za rekonstrukciju i izgradnju terminala za rasuti i pojedinačni teret u Luci Smederevo. Radovi treba da obuhvate rekonstrukciju i izgradnju  u okviru postojećeg lučkog područja, kao i izgardnju novog dela lučkog terminala. Rok za podnošenje ponuda izvođača zainteresovanih za ovaj posao je 27. februar 2020. godine. Radovi će, kako je ranije najavljeno, a u pozivu i navedeno, biti finansirani iz kredita Evropske investicione banke i budžeta Republike Srbije.

Pošto su sredstva za realizaciju ovog projekta obezbeđena, čini se da, bar poučeni iskustvom sa izgradnjom teretnog koloseka u industrijskoj zoni, nema mesta sumnji da će on biti i realizovan. A okončanje izgradnje najavljeno je za 2022. godinu. Povećanje kapaciteta Luke Smederevo, nesumnjivo će doneti i povećanje privrednih aktivnosti, posebno u svetlu još jedne najavljene velike investicije – izgradnje kinseko-srpskog industrijskog parka u našem gradu.

J.V. 

foto: SD novine

*Projekat „Izmeštanje pruge – od vizije do realnosti“ sufinasiran je iz budžeta grada Smedereva, a stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva*

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *