SMEDEREVO – ČVORIŠTE ZA TERETNI SAOBRAĆAJ, STRATEŠKI VAŽNO ZA SRBIJU

„Ovo nije lokalna tema, ovo je državna, nacionalna tema, i veoma važna za razvoj Srbije“ rekla je potpredsednica Vlade Republike Srbije, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović krajem avgusta, kada je obilazila završne radove na izgradnji nove teretne pruge u industrijskoj zoni u Smederevu. Ovu konstataciju obrazložila je činjenicom da Vlada Republike Srbije pokušava da u sektoru saobraćaja u našoj zemlji poveže nekoliko vidova saobraćaja, te je stoga, smatra ona, strateški gledano, završetak ovog projekta najvažnija stvar za ovaj deo Srbije, jer će povezati vodni i železnički saobraćaj.

Kada govorimo o važnosti novog teretnog koloseka na lokalnom nivou, najvažnije je naglasiti da je upravo završetak ovog projekta stvorio važne preduslove da bi zamisao o izmeštanju pruge iz centra grada mogla da bude ostvarena. Time se stvara mogućnost da se pretovar i kompletna lučka aktivnost sa pristaništa kod Dunavskog keja izmesti na lokaciju nove luke, a jedan od prvih, konkretnih, vidljivih koraka, ka ostvarenju tog cilja, načinjen je baš krajem avgusta, završetkom nove železničke deonice.

-Mogućnost da se izgradi 7,5 kilometara pruge i da se na taj način vežu industrijska zona i izađe na koridor 10, mislim da strateški nema važnije stvari za ovaj deo Srbije. Sa druge strane, značajno je  da ne razmišljamo o Smederevu samo kao gradu čelika, nego da razmišljamo o Smederevu i kao gradu turizma, ima toliko toga što ovde treba i može da se vidi. Na ovaj način biće izmeštena pruga iz centra Smedereva, čime će se otvoriti mogućnost da tvrđava bude pod zaštitom UNESKO-a, što je takođe jako značajno – istakla tada je potpredsednica Mihajlović.

Dodala je da je cilj države da se strateški povežu svi vidovi saobraćaja, i da je, u skladu sa tim, naša zemlja tek 2014-te godine konačno počela da ulaže u vodni saobraćaj.

-Mi danas ulažemo 380 miliona evra u vodni saobraćaj, a ova veza nam znači mnogo jer će se vrlo brzo početi sa izgranjom luke u Smederevu. Ova veza i izgradnja luke, omogućiće praktično da ovaj deo Srbije bude čvorište kada govorimo o ovoj vrsti teretnog saobraćaja. Svaka vrsta ulaganja u infrstrukturu dovodi da ljudi ostaju u mestima u kojima žive i da dolaze nove investicije. Podsetiću vas sada, o ovoj pruzi je govorio i Koštunica, kada je bio premijer, pa je pričao Tadić kada je bio predsednik, na kraju, evo, izgradili smo je mi.  Kada je Aleksandar Vučić bio predsednik Vlade, tada je pokrenuta priča o izgradnji ove pruge, jer se shvatio strateški značaj. Ovo nije lokalna tema, ovo je državna, nacionalna tema, i veoma važna za razvoj Srbije – naglasila je tada ministarka.

Nova teretna pruga izgrađena je u dužini od 7,5 kilometara, a sredstva od 9,5 miliona evra obezbeđena su iz budžeta Republike Srbije.  Inače, ovo je prva pruga u Srbiji izgrađena isključivo za potrebe odvijanja teretnog železničkog saobraćaja.

-Mi smo ovde završili projekat izgradnje javne železničke pruge, od postojeće pruge Smederevo-Mala Krsna, do industrijskog koloseka luke Smederevo. Prugu čini 5,5 kilometara javne železničke pruge i 1.150 metara industrijskog koloseka. Kompletno je završena, kontaktna mreža je elektrificirana. Izgrađen je i objekat nove stanične zgrade, zatim, četiri objekta skretničkih blokova koji služe za signalizaciju, kao i tri železnička mosta, različitih raspona, od 15 do 24 metra i 5 propusta – rekao je Marko Dišić, rukovodilac građevinskih radova na saobraćajnicama u „Strabagu“, kompaniji koja je bila angažovana na ovom poslu.

S obzirom na to da pruga preseca Šalinački put, naglašeno je da je pružni prelaz obezbeđen rampama, a u bloku će biti smešteni radnici koji će ovim pružnim prelazom i rukovati.

Koliko su važni grad Smederevo i Podunavski okrug, i u skladu sa tim i ovaj projekat, istakao je tada i načelnik Nebojša Pavlović.

-Ovo je treća poseta potpredsednice Vlade Podunavskom okrugu od početka godine. Pre šest meseci naš okrug je posetio i predsednik Aleksandar Vučić i to je bila inicijalna kapisla za pokretanje mnogih projekata, od kojih su neki završeni, neki u fazi realizacije, neki su u pripremi. To je pravi primer kako se država odnosi prema okrugu i samim tim prema lokalnim samoupravama i građanima u njima – rekao je načelnik Podunavskog okruga.

Članica Gradskog veća za mesne zajednice, ruralni razvoj i infrastrukturu Jasmina Vojinović, takođe je istakla važnost završetka ovog projekta, navodeći da se na tako nešto čekalo pedeset godina.

-Konačno se desilo da smo dobili najnoviju teretnu prugu u gradu, to je velika stvar za naš grad i naše građane, jer ćemo konačno posle 50 godina iseliti železnicu iz centra. Ovim infratrukturnim projektima, kao što je železnica, kao što je luka, i kao što je novi kinesko-srpski industrijski park koji će početi da se gradi sledeće godine, omogućavamo bolji život svih naših sugarađan – rekla je članica Gradskog veća.

Iako je realizacijom ovog posla rukovodila Infrastruktura železnica Srbije, a sredstva obezbedilo nadležno ministarstvo, i grad Smederevo morao je da uradi zavidan posao, kako bi sve bilo okončano do kraja i, kako su nam rekli nadležni, u zacrtanim rokovima.

J.V.

foto: SD novine

*Projekat „Izmeštanje pruge – od vizije do realnosti“ sufinansiran je iz budžeta grada Smedereva, a stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva*

Comments are closed.