STANARI I UPRAVNICI – DUG PUT OD NERAZUMEVANJA DO SARADNJE

Zakon o stanovanju i održavanju zgrada, kako smo vas u prethodnim tekstovima upoznali, propisuje uvođenje plaćenih profesionalnih upravnika, koji treba da rukovode funkcionisanjem i poslovanjem stambene zajednice. Profesionalni upravnici sa kojima smo razgovarali istakli su da se na terenu susreću sa izvesnim problemima, naročito u zgradama gde je uvedena prinudna uprava. Kao jedan od glavnih razloga naveli su nerazumevanje obaveza od strane vlasnika posebnih delova, što, im, kažu, otežava preduzimanje određenih koraka u primeni predviđenih zakonskih rešenja. S druge strane ima i nezadovoljnih stanara, čije najčešće kritike se odnose na to da upravnik „ne radi svoj posao“.
Među njima su vlasnici posebnih delova u ulici Despota Stevana, u trećem ulazu, koji za naš portal tvrde da profesionalni upravnik ne obavlja dužnosti propisane zakonom. Nisu želeli da istupaju u javnost, ali su nam prosledili dopis upućen nadležnim organima u kojem navode svoje nezadovoljstvo.
Ne spore potrebu ovakvog zakona, naprotiv, tvrde da je on dobar, ali je, kažu problem jer se ne sprovodi.
-Zakon o održavanju zgrada je dobar, ali profesionalni upravnik bi trebalo da radi po istom. Zakon je donet da bi građani stanovali u uređenim stambenim zgradama, a profesionalni upravnik je tu da bi sprovodio odluke stanara – navode nezadovoljni vlasnici stanova.
U dopisu, u kojem piše da je za profesionalnog upravnika u njihovom ulazu rešenjem Odseka za imovinsko-pravne poslovi i upravljanje nepokretnom imovinom, postavljen Vjekoslav Pantić, ističu suštinu problma:
-Osim tekućeg održavanja (čišćenje hodnika zgrade), od 1. oktobra ove godine imenovani nije uradio ništa drugo, kao što su deratizacija objekta, sanacija vlažnog zida pored strujomera, oštećeni staklarnici, postavljanje oglasne table i aparata za gašenje požara – navode u dopisu i pitaju se čemu služe profesionalni upravnici ako ne obavljaju posao za koji su plaćeni.
U razgovoru za naš portal upravnik Vjekoslav Pantić kaže da je obavezu upravljanja preuzeo u junu ove godine nakon izjašnjavanja vlasnika posebnih delova, koji su većinom glasova odlučili da ovaj posao prepuste profesionalcu. Tvrdi da mu se sa navedenim problemima niko od stanara nije obratio, kao i da radi u skladu sa odlukama stambene zajednice.
-Na znam šta to nij urađeno, a dogovoreno je. Niko mi se od stanara nije obratio, iako smo pre neki dan imali sastanak – kaže Pantić za „Smederevske novine“.
Navodi da se problemi saniraju po prioritetima.
-Sanirano je sve što je bilo neispravno. Postavljena je rasveta. Uradili smo trotoare ispred zgrade. Podignute su šahte, urađeno je i odgušenje kanalizacije koja je akutni problem i još nije sasvim rešen. Naime, problem je što je ispred zgrade drvo koje je probušilo kanalizacione cevi. Zbog toga je došlo do izlivanja vode, pa su potopljeni podrumi. U prvom trenutku sanirali smo ono što je bilo moguće, ali rešavanje ovog problema iziskuje veći finansijski iznos, pa ćemo, kada sakupimo sredstva, potpuno rešiti i taj problem. Za to je potrebno oko 120.000 dinara i trebalo bi tu sumu da skupimo do proleća. Potrudićemo se da pronađemo firmu koja će nam omogućiti da odrađeni posao otplatimo na rate, pa ćemo na taj način da izbalansiramo raspoloživi budžet – objašnjava Pantić.
Kaže da je, osim problema sa kanalizacijom, koja će biti sanirana, svi ulazi uskoro dobiti i protivpožarne aparate.
-Dogovorili smo se da je to sada prioritet. Za šest protivpožarnih aparata, od kojih će po dva biti postavljena u svaki od ulaza, potrebno nam je ukupno oko 30.000 dinara. Imamo sakupljene 24.000 i uskoro ćemo nabaviti i njih, kako bismo povećali bezbednost u objektima – navodi Pantić.
Kada je reč o razbijenim staklarnicima, objašnjava da su za to odgovorni stanari, ali i starost objekta.
-Jedna komšinica je na cevi koje nose stakla okačila saksije sa cvećem, pa su one oštećene zbog vlage od stalnog zalivanja. To je izazvalo pucanje stakala, ali i to ćemo rešiti. Zgrada je poprilično stara, a nije ništa ulagano u održavanje, pa je ovakvo stanje samo posledica. Ne može sve odjednom da se reši – navodi Pantić.
Što se tiče vlažnog zida u hodniku, na koji su u svom dopisu koji su namu uputili, pažnju skrenuli stanari, kaže da je i on saniran.
-Problem je bilo kupatilo u jednom stanu. Komšinica kod koje je problem nastao sve je to sanirala, to je završeno, ali treba da protekne određeno vreme da bi se natopljeni zid osušio – kaže Pantić.
Osim na to da ne obavlja svoje dužnosti, vlasnici posebnih delova ističu i da su četiri meseca plaćali naknadu za tekuće održavanje u iznosu od 305 dinara po stanu, a da za to vreme nije ni vršena usluga čišćenja, koju, kako tvrde, obavlja firma koja se vodi na suprugu profesionalnog upravnika. U razgovoru za naš portal Vejkoslav Pantić kaže da im za taj period nije ni fakturisana usluga čišćenja, kao i da ne vidi ništa sporno u tome da njegova supruga ima firmu koja obavlja te poslove, jer se sve odvija po propisima.
Pantić kaže da će u narednom periodu, kada na računima stambenih zajednica bude bilo više sredstava, jedan od glavnih poslova biti sanacija fasada.
-To je trenutno u najvećem broju slučajeva jedan od najozbiljnijih problema, ali je reč o obimnim radovima i velikim izdacima, to je posao koji ne može da se odradi bez kredita. Zato se čekda protekne određeno vreme, pa će se krenuti u taj, najkritičniji segment – objašnjava Pantić.
I dok se pojedini stanari žale na pojedine profesionalne upravnike, ovi se, takođe, „bore“ sa pojedinim stanarima. Ističu da im je neophodna podrška nadležnih inspekcija i institucija, u sprovođenju svih zakonom predviđenih procedura. Pantić kaže i da je problem što su profesionalni upravnici dobili više zgrada od optimalnog broja koji bi omogućio da se postignu sve obaveze.
-U početku nas je bilo samo četvoro. Uzeli smo one stambene zajednice u kojima su se vlasnici posebnih delova opredelili za profesionalno upravljanje. Ja sam tadao imao 25 zgrada, optimalno je da se upravlja u oko 30. Međutim, nakon izvesnog vremena, lokalna samouprava počela je da postavlja prinudnu upravo u višeporodične stambene objekte koje nisu registrovale stambene zajednice, pa mi je dodeljeno još 20 zgrada – objašnjava Pantić.
Problema, kaže ima i sa naplatom naknada za tekuće i inevsticiono održavanje. U stambenim zajednicama za koje je on zadužen, kaže, ona je na nivou u proseku od oko 60-70 odsto.
-Zahteva se da odrađujemo sve po zakonu, a s druge strane, mogućnosti da to i uradimo su na minimumu. Naplata nije na zadovoljavajućem nivou. Verujte mi, najviše plaćaju penzioneri, oni su redovni, dok ovi novokomponovani biznismeni ne plaćaju. A nemamo podršku nadležnih institucija ni inspekcija. Kada pomenemo naplatu, oni kažu da nemaju sa tim veze i upućuju nas na zakon o obligacionim odnosima – kaže on.
Konkretan rad na terenu do sada je pokazao da i vlasnici posebnih delova i profesionalni upravnici u primeni zakona nailaze na određene prepreke, za koje i jedni i drugi tvrde da se mogu rešiti zajedničkim snagama. Zato se obe strane nadaju da će uskoro uspeti da pronađu zajednički jezik, kako kažu, na obostrano zadovoljstvo.

J.V.

*Projekat „Komšija ili profesionalni upravnik?“ sufinansiran je iz budžeta grada Smedereva, a stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva*

3 thoughts on “STANARI I UPRAVNICI – DUG PUT OD NERAZUMEVANJA DO SARADNJE

  • 21. decembra 2018. at 01:48
    Permalink

    što ne nauči neko ove iz Vodovoda da ne kače račune ko stranačke letke, nego da ih lepo ubace u sanduče?

    Reply
  • 18. decembra 2018. at 13:51
    Permalink

    I ja sam jedan od stanara zgrade u ul.Despota Stevana,nasa zgrada ima trideset stanara i samo dva stanara nisu zadovoljna sa radom upravnika, ovo sto su izneli kao razlog nije tacno.kao sto je izneo Upravnik na sastanku od pre desetak dana a i na predhodnom smo se dogovarali sta nam je prioritet u radu i sta cemo sad raditi,sve sto vam je izneo Upravnik rekao je istinu.Cudim se komsinici da nije videla sahte kad su se radile i trotoar a i ciscenje kanalizacije, ne mogu da verujem.
    Samo vas pitam odakle vam pravo da fotografisete unutrasnjost zgrade,i komsijsku terasu, a da se ne konsultujete sa ostalim stanarima.
    Sto se tice sanacije zida pa valjda ne misli komsinica da cemo mi stanari da krecimo ono sto je havarija iz kupatila pa mozda i iz njenog.a da li ste se pitali kako vozilo moze biti parkirano do ulaza u zgradu .vidi se na vasoj slici.

    Reply
    • 21. decembra 2018. at 09:20
      Permalink

      Profesionalni upravnici sa ovakvom inspekcijskim službama koje su zadužene za kontrolu njihivog poslovanja,mogu da rade po njihovom nahođenju!

      Reply

Ostavite odgovor na Dragan Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *