GRADONAČELNICA, „ČIMOLAJA“ I SEDAM PATULJAKA

Ni gotovo mesec dana nakon što je beogradsko preduzeće „Victory solutions“ kupilo fabriku železničkih vozila „Želvoz“ za 163 miliona dinara, javnost ništa ne zna o novom vlasniku i planovima za nekadašnjeg smederevskog giganta. Agencija za licenciranje stečajnih upravnika u šturom saopštenju na svom sajtu samo je objavila odluku Odbora poverilaca, ali je izostalo objašnjenje učesnika procesa zbog čega je prihvaćena ponuda koja iznosi samo 14 odsto od procenjene vrednosti stečajnog dužnika i na koji će način biti namirena potraživanja poverilaca, među kojima je najveći – država.
O tome čime se konkretno bavi pomenuto preduzeće ne mogu se pronaći nikakve informacije, osim da je „Victory solutions“ registrovan oktobra 2013-te godine sa 1.000 dinara kapitala za delatnost nespecijalizovane trgovine na veliko. Koje je poslove preduzeće do sada obavljalo i kakve veze oni mogu da imaju sa „Želvozom“ nije poznato. Jedino je sigurno da je umesto za 10 miliona evra, koliko je procenjena vrednost fabrike, „Victory solutions“ za samo 1 milion evra postao vlasnik skoro 20 hektara zemljišta i oko 95.000 kvadrata nekretnina, od kojih se veliki deo nalazi u neposrednoj blizini centra grada. Takođe, osim hala i nekretnina u krugu fabrike, za 163 mliona dinara novi vlasnik dobio je sportsko društvo „Železničar“, „ŽIŠ“ školu i imovinu „Želvozovog“ odmarališta na Jugovu. Nezvanično, dugove „Želvoza“, procenjene na oko 4 milijardi dinara, neće preuzeti.
Za upućene u proces pomalo je bila upitna brza odluka Odbora poverilaca, koja je usledila dva dana nakon otvaranja ponuda, iako su za razmatranje imali osam dana. Mada je ovo bio peti pokušaj prodaje, nije postojala zakonska obaveza da se prihvati izuzetno niska ponuda, a u javnosti se „šuška“ da je ovakva odluka doneta pod pritiskom i da nisu svi članovi Odbora poverilaca želeli da je prihvate.
Brzina je, moguće, usledila kako bi se „Victory solutions“-u obezbedila sigurna kupovina, pošto su se u međuvremenu pojavili novi zainteresovani subjekti, čija ponuda prosleđena u vidu pisma o namerama, nije ni uzeta u razmatranje. To pokazuje i elektronska prepiska u koju su uvid imale „Smedervske novine“. Otvorenu ponuda od 3 miliona evra, sa kojom je bio upoznat stečajni upravnik Rajko Pantić, uputila je 15. maja, preko svojih posrednika, italijanska firma „B.M Rottami“ iz Verone, koja je nadležnima prosledila i svoj portfolio.
-Gospodin Poltronieri Dario je još pre tri nedelje izrazio želju da učestvuje na licitaciji i kupi fabriku “Želvoz“ ali je do juče permanentno bio na službenom putu. Gospodin Poltronieri je spreman da za fabriku plati tri miliona eura i isto je tako spreman da odmah nakon preuzimanja fabrike uposli i određen broj ljudi, prevashodno osoba koje su već radile u fabrici “Želvoz“. Gospodin Poltronieri je spreman da sa svojom delegacijom hitno dođe na naš poziv, na aerodrom “Nikola Tesla“ – Beograd. U prilogu vam šaljem današnji dopis gosp. Poltronieria kao i prezentaciju njegove kompanije. U nadi da ćete uvažiti našu molbu i otvorenu ponudu – navodi se u mejlu prosleđenom na adrese stečajnog upravnika, predsednika Odbora poverilaca i kabinet gradonačelnice, ali i, kako saznajemo, Agencije za licenciranje stečajnih upravnika.
Poznavaoci procesa objašnjavaju da je i pismo o namerama validan dokument, te da se treba razmatrati, što je kasnije osnov da zainteresovani subjekti uplate depozit i učestvuju u javnom prikupljanju pismenih ponuda . I dok je upitno to što ovaj predlog nije razmatran, iako je očigledno reč o višoj, i to otvorenoj ponudi, manje upitan je, sudeći prema elektronskoj pošti, bio uticaj gradonačelnice Jasne Avramović i u ovom poslu, a što se vidi iz pisma koje je posrednik navedene italijanske fabrike uputio stečajnom upravniku Rajku Pantiću.
-Sada sam posve siguran da učestvovati na licitacijama u Srbiji podrazumeva da si u dobrim odnosima, pre svega sa gradonačelnikom, u slučaju “Želvoza“ sa gradonačelnicom i sa drugim osobama koje povlače poteze iz senke. Takav tip čoveka nisam i ne verujem da ću bilo kome preporučiti da se u tako nešto upusti u Srbiji – navodi se u delu prepiske.

Inače, u odboru poverilaca bio je po jedan predstavnik lokalne samouprave, zaposlenih “Želvoza”, “Vodovoda”, Agencije za osiguranje depozita, ali i Simone Apoloni, javnosti poznat kao pomoćnik gradonačelnice za investicije, inače zakonski zastupnik firme “Cimolaja Balkan” Smederevo. Na koji način je baš ova firma dobla svog predstavnika u Odboru poverilaca, kao i kolika su dugovanja “Želvoza” bila prema ovom preduzeću, javnosti nije poznato. Ugovor o zakupu hale, koji je sa “Ćimolajom” potpisao bivši zastupnik kapitala Milorad Stojković u decembru 2014-te godine, podrazumeva kompenzaciju troškova rekonstrukije hale sa zakupninom za istu. Šta je urađeno i koliku cifru je moglo da dostigne eventualnu ulaganje, za samo nekoliko meseci, pošto je u julu 2015-te proglašen stečaj, nije obelodanjeno. Nezvanično saznajemo da će “Ćimolaja” ipak ostati u zakupljenoj hali, te su, uprkos što je njihova ponuda bila niža, još uvek u “igri”.

USKORO: Da li iza preduzeća „Victory solutions“ stoji “Ćimolaja”? Kakva je uloga preduzeća “Coka” u kupovini “Želvoza”? Kako je “Želvoz dospeo u stečaj? Da li su podnete krivične prijave u vezi sa procesom prodaje “Želvoza”?

J. Šešlak

Comments are closed.