ŽELVOZ “PROGUTAO “ MRAK

Posle propale privatizacije, proglašenog stečaja i neuspele prodaje, fabriku železničkih vozila „Želvoz“ i bukvalno je „progutao mrak“. Naime, od prošlog petka zbog višemilionskog duga obustavljena je isporuku električne energije, a ono što je ostalo od imovine nekadašnjeg najvećeg remontera šinskih vozila, sada je, čini se, ostalo potpuno nezaštićeno.

zelvozSablasni mrak ne smeta putnicima namernicima koji u noćnim satima prolaze ovim delom garada, ali čuvari  propale fabrike sada su prinuđeni da uz sveće i baterijske lampe bauljaju oko objekata, ne bi li uspeli da što savesnije obavljaju svoj posao.

-Ne rade nam ni motorole, ni sigurnosne kamere, niti imamo gde da punimo lampe. Čudo je država. Kad se niko iz vlasti ne sekira za državnu imovinu… Stvar je u tome što ćemo po mraku mi da nastradamo, bićemo modri, to je 25 hektara koje treba obilaziti – jadaju se retki koje kakav-takav ugovor obavezuje da dežuraju u objektima „Želvoza“.

Proizvodnja u fabrici je ranije obustavljena, a kupac se čeka u uslovima iz devetnaestog veka. Prva prodaja koju je oglasila Agencija za licenciranje stečajnog upravnika propala je, jer nije bilo zainteresovanih za imovinu čija je vrednost procenjena na 1,15 milijardi dinara. A nju čine nekretnine u fabričkom krugu, postrojenja i oprema za remont, ali i stoprocentni udeo u četiri zavisna društva : „Želvoz – Ugostiteljstvo i turizam“, „Želvoz – zaštitna radionica“, „Železničar“ i „Železničko-industrijska škola“.

Prema saznanjima “Smederevskih”, bilo je pritisaka na stečajnog upravnika Rajka Pantića da jedan deo imovine izuzme, kako bi bio prodat poznatom kupcu, ali, sudeći prema tvrdnjama iz Agencije za licenciranje stečajnih upravnika to neće biti moguće.

-Nakon prve neuspele prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica, stečajni upravnik će narednu prodaju oglasiti do kraja meseca. I u narednom oglašavanju prodaje pristupiće se prodaji stečajnog dužnika kao pravnog lica, odnosno prodavaće se kompanija Želvoz u stečaju, i neće biti izdvajanja bilo koje imovine iz Želvoza radi odvojene prodaje – navedeno je u odgovoru koji smo dobili.

Prema podacima iz rešenja Privrednog suda u Požarevcu, dugovanja fabrike železničkih vozila “Želvoz” višestruko prevazilaze vrednost imovine stečajnog dužnika. Najveći poverilac je država, kojoj fabrika duguje 2,7 milijardi dinara, i to Fondu za razvoj 1,37 milijardi, dok dugovanja za poreze, doprinose i druge dažbine iznose 1,35 milijardi dinara. Zaposlenim i bivšim radnicima duguje se 760 miliona dinara, dok su dobavljači iz zemlje i inostranstva ostali kratki za ukupno 607 miliona dinara. Oko 125 miliona dinara je dug “spornim” dobavljačima, dok neizmirene obaveze prema bankama iznose 76 miliona dinara. Zanimljivo je da je fabrika ostala dužna 104,5 miliona dinara kupcima za primljene avanse, za poslove koji nikada nisu završeni.

 

Jelena Vasiljević