MLEČNI PUT GRADSKE UPRAVE O TROŠKU GRAĐANA

 

Lokalni funkcioneri i zaposleni u Gradskoj upravi prošle godine službenim automobilima prešli su razdaljinu veću od udaljenosti Zemlje i Meseca, a samo gradonačelnica Jasna Avramović „prevalila“ je kilometražu i više nego dovoljnu da se obiđe zemaljska kugla, pokazuju podaci do kojih su došle „Smederevske novine“. Na gorivo je, prema tim podacima, utrošeno više od 6 miliona dinara.

Prema saznanjima “Smederevskih”, 14 službenih vozila Gradske uprave, prošle godine prešlo je ukupno 396.960 kilometara, a samo jedan automobil u oktobru je prešao razdaljinu od čak 11.851 kilometar. Zanimljivo je to da  su kod pojedinih automobila zabeležene dvostruke razlike u prosečnoj potrošnji goriva na pređenih 100 kilometara, a uočljiva su i neuobičajna neslaganja kada je reč o odnosu pređenih kilometara i novca utrošenog za gorivo.

Iako je svojevremeno Gradsko veće donelo Pravilnik o načinu korišćenja službenih vozila i privatnih automobila u službene svrhe, njegov sadržaj nije javno dostupan. Javnost je uskraćena i za tačne informacije o tome ko sve tačno i u koje svrhe koristi službena vozila, koji automobili čine vozni park Gradske uprave, a nije poznato ni da li je pomenutim pravlnikom definsan normativ potrošnje goriva. Te podatke nismo dobili, iako smo se za odgovore prošle nedelje obratili i načelnici Gradske uprave Milijani Novaković.

gradonacelnicina skoda
“Škoda superb”

Tako, od ukupno 14 automobila koje voze zaposleni u lokalnoj administraciji, samo je za jedan sigurno ko ga koristi, jer je to opšte poznato. Reč je o “Škodi superb” koju je gradonačelnica Jasna Avramović pre tri godine kupila za 26.000 evra, obrazlažući tada da je nabavka novog automobila motivisana isključivo bezbednošću i njenom sigurnijom vožnjom.

jos jedan od automobila
„Škoda fabia“

Prema podacima do kojih su došle “Smederevske” gradonačelnica je svojim službenim autom prošle godine prešla ukupno 53.700 kilometara. To znači da je Jasna Avramović svakog dana putovala u proseku nešto više od 147 kilometara. Na gorivo je iz budžeta grada za to proputovanje potrošeno više od 900.000 dinara. Zanimljivo je, međutim, da se prosečna potrošnja na pređenih 100 kilometara razlikuje od meseca do meseca. Tako je, na primer, u julu prošle godine službeni automobil gradonačelnice prešao 5.050 kilometara, a za gorivo plaćeno 96.633,10 dinara, dok je u septembru, isto vozilo, prešlo 5.800 kilometara, a za gorivo plaćeno 13.000 dinara manje, odnosno, 83.147,36 dinara. U julu je evidentirana potrošnja goriva od 13,1 litar na 100 kilometara, dok je u septembru, ona manja, i iznosi 10,22 litara. Slično je i kada se uporede februar i mart, kada je prosečna potrošnja goriva varirala i do 5 litara na pređenih 100 kilometara, pa tako razlika od 1.155 kilometara pretvorena u novac iznosi samo 3.000 dinara. I to u korist iznosa evidentiranog za više pređenih kilometara.

Prema zvaničnim podacima proizvođača, u zavisnosti od tipa motora i performansi, prosečna potrošnja “Škode superb” varira od 4,5 do 10 litara na 100 kilometara, na šta, naravno utiče i konfiguracija terena, odnosno činjenica da li se vozi na otvorenom putu ili u gradskoj sredini i naseljenom mestu. Ipak, prema raspoloživim podacima, službeno vozilo gradonačelnice, nijednog meseca tokom prošle godine nije ostvarilo prosečnu potrošnju manju od 10 litara na 100 kilometara, dok je u februaru zabeležena najviša prosečna potrošnja od 15 litara na 100 kilometara.

Zanimljivo je da je istovremeno, devet godina stariji automobil istog tipa, koji je pre nabavke novog koristila gradonačelnica, beležio u proseku nižu potrošnju, iako je i kod njega u martu evidentiran skok na 15,6 litara na 100 kilometara.

Ni podaci za ostala vozila nisu bez pomenutih anomalija. Upoređivanjem, za svaki automobil, uočene su značajne razlike u prosečnoj potrošnji. Za istu pređenu distancu utrošena je različita količina goriva, a u mesecima u kojima je pređena veća kilometraža, u poređenju sa drugim, sume potrošene na gorivo izjednačene su, a u jednom broju slučajeva i niže.

Prema nepotvrđenim informacijama, jedan broj automobila iz voznog parka Gradske uprave dat je na korišćenje drugim udruženjima, institucijama ili ustanovama, dok preostale koriste funkcioneri, inspekcije i drugi službenici. Takođe, sigurno je da među njima ima i vozila prilično starih, što svakako iziskuje veću potrošnju i znači skuplju vožnju. Uočena odstupanja, međutim, ukazuju i na izvesnu “ležernost” u trošenju budžetskih para, a sumnju da određenih nepravilnosti ima nameće činjenica da su svi ovi podaci nedostupni javnosti, što je, kao i u nizu mnogobrojnih drugih slučajeva, glavna karakteristika lokalne samouprave, koja bez ikakve kontrole, godinama unazad netransparentno raspolaže novcem svih građana Smedereva.

J.V.